Domeinnaam verkopen
Heb je ooit besloten een domeinnaam te kopen met de bedoeling een website te starten? Maar de tijd is voorbij gevlogen en je bent ergens geheel de interesse kwijtgeraakt of bent er gewoon nooit aan toe gekomen om met de website te beginnen? Daar zit je dan met een domeinnaam. Je kunt er voor kiezen om alsnog een website te bouwen, of, de domeinnaam te verkopen. Er zijn manieren om wat extra geld te verdienen met ongebruikte domeinen.
Nu zal niet elk domein dat je bezit een enorme vergoeding opleveren. Maar wanneer je meerdere domeinen bezit zou het kunnen zijn dat er een waardevolle tussenzit.
Hieronder bespreken we alles wat er bij komt kijken wanneer je besluit domeinnamen te verkopen. Of wanneer je denkt te starten een domeinnaam te kopen om later te verkopen.
Het kan een zeer lucratieve business zijn maar je moet echt wel weten waar je moet kijken.
Wanneer is het verstandig een domeinnaam te verkopen?
Jaarlijks besluiten duizenden particulieren en bedrijven om domeinnamen te kopen, met als doel deze later te verkopen.
Het verkopen van een domein kan een langdurig proces zijn en het kan zijn dat je niet meteen biedingen ontvangt. Het hangt af van de bestaande waarde van het domein en hoe goed je het op de markt brengt. Het proces zal echter verschillen van het verkopen van websites.
Hieronder bespreken we het proces om de waarde van een domeinnaam te ontdekken en deze hopelijk voor een mooi bedrag te verkopen.
Bepaal de waarde van uw domein
Voordat je een domeinnaam te koop zet is het verstandig eerst (realistisch) de waarde te bepalen. Veel mensen denken dat ze een te hoge prijs kunnen ontvangen voor hun domeinen en eindigen zonder een verkoop door het te hoog inschatten van de waarde. Het feit dat je al een tijdje een domein bezit, betekent niet dat het enige inherente waarde heeft.
Er zijn een paar factoren waar je naar kunt kijken om een waarde in te schatten.
- De juiste extensie naam. Heeft het domein een .com of heeft het een ander willekeurig achtervoegsel? Een .com-domein zal een hogere prijs hebben omdat deze wereldwijd worden gebruikt.
- Is het domeinnaam kort? Of bevat het veel woorden? Kortere domeinen hebben de neiging om voor veel meer te verkopen.
- Is het domein makkelijk te spellen? Of heb je een gemeenschappelijke afkorting? Domeinnamen die gewone woorden of gewone afkortingen bevatten, zullen een hogere prijs opleveren. Vooral wanneer een domein een veelgezochte keyword bezit kan deze hoger in waarde komen. Denk bijvoorbeeld aan Bitcoin.com of onlinegeldverdienen.nl, woorden waar veel zoekacties op zijn.
- Heb je koppeltekens of andere elementen in je domein? Domeinen die minder woorden bevatten (bij voorkeur zelfs één) en geen koppeltekens bevatten, zullen hoger in waarde vallen.
Het is verstandig om onderzoek te doen naar andere domeinen en de waarde ervan vast te stellen. Voor hoeveel deze zijn verkocht kan je een goede indicatie geven voor jouw eigen domeinnaam.
Er zijn verschillende online tools die je kunt gebruiken om een schatting te maken, maar deze geven meestal niet erg nauwkeurige waarde. Je kunt ze gebruiken als een algemene indicator, maar niet als een echte waardemeter.
Denk na over enkele van de domein soorten waarmee je het meest vertrouwd bent en start de zoektocht naar een domeinnaam op basis van de gerelateerde keywords.
“Het is veel gemakkelijker om een domein te verkopen waarvan je weet dat het waardevol zou zijn voor iemand in een bepaalde branche.”
Je kunt de sterkte van een keyword controleren met behulp van tools zoals Google Trends en Keyword Planner.
Dan kun je besluiten een website te bouwen op het domein om zo traffic te genereren, en het domein in waarde te verhogen over tijd.
Wat je vooral niet moet doen.
Dit is wat je NIET wilt doen: potentiële kopers zoeken op basis van hun waargenomen economische status, zonder enig inzicht in de branche waar je je op richt. Begrijp het publiek en de verkoop zal uiteindelijk volgen.
Je kunt een domein 10 jaar behouden en deze met een flinke winst verkopen. Terwijl je wacht tot het wordt verkocht, kun je geld verdienen met het domein en wat SEO toevoegen, wat op zijn beurt de kosten voor de koper kan rechtvaardigen.
Als voorbeeld kunnen we kijken naar het domein voice.com wat een van de duurste domeinen ooit was. In 2019 is deze voor 30 miljoen dollar verkocht.
Zoals je hiernaast kunt zien was het domein al in 2012 geregistreerd en heeft het jarenlang geen traffic gehad, totdat deze in 2019 weer werd opgepakt. Zo kun je zien dat je een domein soms jarenlang in bezit kunt hebben voordat deze iets waard wordt.
Het grootste bedrag wat ooit is neergeteld voor een domein was voor cars.com, namelijk 872 miljoen dollar. Nou moeten we er wel bij zeggen dat in beide gevallen dit niet gaat om domeinen, dit gaat om gehele websites. De waarde steeg door het aantal bezoeken, en leads die ervan komen.
Contact ons vrijblijvend voor een waarde bepaling
Wanneer je een of meerder domeinnamen, en zelfs websites bezit waarvan je twijfelt of je deze wilt behouden of verkopen kun je ons hier contacteren. Wij kunnen een vrijblijvende waarde bepaling geven, wat kan helpen bij het beslissen of je deze ook echt wilt verkopen. Binnen 72 uur komen wij terug bij jou met een waarde.